בואו נעשה סדר בהגנה בפני קרינה!

כידוע, הקרינה מהווה גורם משמעותי בתהליך הזדקנות מוקדמת של העור ואף אחת הסיבות לגידולים ממאירים בעור. משום כך דואגים הרופאים להזהיר אותנו מפני חשיפה לקרינה וממליצים על אמצעי הגנה בכל פעם שאנו יוצאים לשמש. עם זאת ועל אף העובדה כי תכשירי הגנה מפני קרינת השמש נפוצים במדינות רבות מזה כשני עשורים, הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על עליה ניכרת באחוזי תחלואה במחלות ממאירות. לדוגמא, בתחילת שנות ה-70 נרשמו בארצות הברית מקרי סרטן עור ביחס של 6 ל- 10,000 איש ואילו בתחילת שנות ה-2000 עלה היחס ל- 18 חולים ל- 10,000 איש – היינו גידול של 300% בתוך 30 שנים. באירופה הממצאים מדאיגים אף יותר – שם חלה עליה של מקרי סרטן עור בשיעור של 500% באותה התקופה. נתונים אלו משמשים בסיס לספקנים המשמיעים את ביקורתם מעל גבי ערוצי המדיה השונים באשר ליעילות התכשירים להגנה מפני הקרינה. במקרים אחדים נטען כי תכשירים אלו אינם מועילים כלל ויש ולעיתים מועלית סברה לפיה התכשירים מגבירים את אחוזי הסכנה לחלות במחלות ממאירות לאחר חשיפה לשמש.

נכון להיום קיימות סברות מספר המספקות הסבר המניח את הדעת באשר לצמיחה המצערת של מקרי תחלואה בסרטן העור במשך שני העשורים האחרונים:

  1. במשך שנים רבות ועד לאחרונה נחשב העור השזוף לצו האופנה, דבר שהוביל לחשיפה מוגזמת ולא מבוקרת לקרינת השמש וככל הנראה אותותיה באים לכדי ביטוי כיום. ההסבר לכך טמון במבנה תאי העור – ובכן, תאי העור החשופים לקרינה מוגברת אינם מתחדשים בדומה לתאי עור שלא "הוכו" בקרינה וכך הם נמצאים במצב "רדום" לאורך שנים ומהווים כמעין "פצצת זמן מתקתקת" ומאיימים להתפתח כתאים סרטניים. המסקנה המתבקשת היא – כי חשיפה מוגזמת לקרינת השמש בגיל צעיר עלולה לנקום בנו שנים לאחר מכן.
  2. מאחר ובראשית דרכם הכילו תכשירי ההגנה מסנני קרינה מסוג UVB בלבד, המגינים על העור מפני כוויות ואדמומיות, גרם הדבר לכך שבלא מודע, נחשפו המשתזפים לכמות מוגברת במיוחד של קרני ה-UVA, הפוגעות בעור לא פחות ואף יותר וגורמות לנזקים בלתי הפיכים הן מבחינת תופעות ההזדקנות והן מבחינת העלאת הסיכוי לחלות בסרטן העור.
  3. המחקרים הוכיחו כי כוויות הנגרמות על ידי השמש מהוות גורם חיובי ולא שלילי, כנהוג לחשוב. זאת מאחר והעור המתקלף בעקבות כווית השמש מסיר את תאי העור שנפגעו מקרינת ה-UVA ובכך מונע מהם להפוך עם הזמן לתאים סרטניים. מכאן, המסקנה היא כי מסנני קרני ה-UVB מנטרלים את ההגנה הטבעית שלנו וגורמים נזק חמור ולעיתים בלתי הפיך.

לאחר עיון בממצאי המחקרים ועובדות שהובאו כאן, מתקבל הרושם המוטעה כי קרני ה-UVB לצד חשיפה לא מבוקרת לשמש הם אלה האחראיים לסרטן העור, שעה שאין הדבר כך שכן ניתן היה למגר כמעט לחלוטין את הבעיה באמצעות שימוש במסנני קרינה בעלי טווח רחב, הפועלים נגד UVA ו-UVB גם יחד. אלא שלצערנו הרב, פתרון הבעיה אינו כה פשוט. לאור הנתונים החדשים ובדיקות מעבדה שנערכו בנושא, עולה כי מסנני קרינה לכשעצמם מעלים את הסיכון לחלות בסרטן העור ולהלן מובאות הטענות לכך:

  • לאחרונה גילו המומחים כי הרכיבים עליהם מבוססים מסנני הקרינה עלולים לעצור את יצירת תחמוצת החנקן, רכיב בעל חשיבות מכרעת בכל הנוגע ביצירת מנגנון הגנה טבעי של הגוף במאבק נגד הסרטן. יתרה מכך, ככל שעולה מספר מקדם ההגנה בתכשיר, כך הוא פוגע יותר ביכולתו הטבעית של הגוף להלחם בתאי העור הסרטניים.
  • ממצא מדאיג נוסף נתגלה לאחרונה ועיקרו ברכיבים אורגניים בעלי מאפיינים הדומים להורמון נשי – האסטרוגן שכידוע קיים קשר מובהק בינו לבין גידולים סרטניים. ככל שמספר הרכיבים האסטרוגנים רב יותר בנוסחת המסנן, כך הופך התכשיר ממועיל ומגן למסוכן ובעל פוטנציאל לפגוע בגוף בכלל ובעור בפרט.
  • טענה נוספת כנגד מסנני הקרינה UV משני הסוגים מתבססת על היותם סופגי אור, אשר תוצר פועלם הכימי – רדיקלים חופשיים, מאיצים אף הם את תהליכי הזדקנות העור וכן התפתחות התאים הסרטניים. גם במקרה זה, מספר גבוה של מקדם הגנה בתכשיר מעלה את רמת הסיכון לחלות בסרטן העור.
  • ראוי לציין כי עד כה, מרבית המחקרים התרכזו בחקר קרני ה-UV בשל היותם נושאי מטען אנרגטי כבד במיוחד ומשום כך נהוג היה לזהותם כמסוכנים ביותר. אלא מאי, קרני השמש נושאות האור, כמו גם קרני האינפרא-אדום נושאות החום מסוכנות לא פחות ובמיוחד נכון הדבר בשל ההתעלמות מהנזקים שהן עלולות לגרום. עוד מספר מחקרים הוכיחו כי חשיפה ממושכת לאור וחום השמש פוגעות במבנה ה-DNA של תאי העור ובכך עלולות להוות גורם ליצירת תאים סרטניים.
  • מנגד, וכדי לאזן את התמונה, מן הראוי להביא כאן עובדות נוספות העולות ממחקר שמטרתו הייתה לבדוק תוצאות הימנעות מחשיפה. ובכן, הממצאים מדאיגים לא פחות והם מוכיחים כי כל קיצוניות ביחס להתנהגות בשמש אינה מיטיבה עם גוף האדם. למעשה, קרני השמש מהווים מקור יחידי לוויטמין D, החיוני להתפתחות העצמות אצל הילדים וחיזוקם אצל המבוגרים, כך שהעדר מספק של ויטמין D, מדלל את העצם. לא זו אף זו, ויטמין D הינו אחד המרכיבים במנגנון ההגנה נגד סרטן העור, כך שאנשים הנוהגים לכסות עצמם בתכשירי הגנה בעלי מקדם גבוה במיוחד יוצרים מחסור בוויטמין D ובכך אינם מיטיבים עם עצמם כלל ועיקר.

מה אם כן, תהא ההתנהגות הנבונה עבור אדם הנחשף לשמש?

  • מומלץ להתחיל בבחינה עצמית של כמות המלנין בעור. עבור בעלי הגוון הבהיר הנוטים לקבל עור ורוד עז בעת השיזוף, מומלץ שיימנעו ככל הניתן משהייה מכוונת בשמש ויעדיפו שיזוף מלאכותי לסוגיו בהתאם לטעם אישי והתקציב העומד לרשותם. לעומתם אלה בעלי גוון העור הכהה יותר, יכולים להיחשף לשמש בכמות מוגבלת, אך לעשות זאת בחוכמה ובזהירות המתבקשת ולא לסמוך על מסנני הקרינה למיניהם.
  • בנוסף מומלץ לנטרל את השפעת המרכיבים היוצרים רדיקלים חופשיים, באמצעות שימוש בתכשירי טיפוח המכילים אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון). תפקיד זה יכולים למלא תכשירים המכילים ויטמינים E ו-C, תמציות המופקות מתה ירוק, אדלווייס (צמח הגדל בהרי האלפים) או רוזמרין, שמן גזר וכד'. כל אלו יסיעו במניעת תופעות לוואי מקרינת השמש. למען הבהר, שימוש בסרום או תחליב המכילים נוגדי חמצון מאזנים את השפעתם הרעה ומנטרלים את הנזק הנגרם לעור בעת השימוש בתכשירי הגנה.
  • בעלי גוון עור בהיר ובמיוחד אלו המתגוררים בארצות חמות מומלץ כי יגנו על עצמם בתכשירי הגנה, אך יקפידו שלא לבחור בתכשירים בעלי מקדם הגנה גבוה מדי (מעל SPF 30), מאחר וריכוז גבוה של מסנני קרינת UV משני הסוגים עלול להעלות את הסיכון להתפתחות התאים הסרטניים ובכך להזיק יותר מאשר להועיל.
  • כמו כן, מומלץ לבחור תכשירי הגנה בעלי מסנני קרינה משולבים – הם אורגניים (כימיים) והם הפיזיים (טיטניום ותחמוצת אבץ) או תכשירים בעלי מסנני קרינה פיזיים בלבד. זאת משום שתכשירי ההגנה הפיזיים מתאפיינים בטווח פעילות רחב במיוחד, אינם מכילים רכיבים הורמונליים ולא יוצרים תגובות כימיות המזיקות לעורנו.
  • יש לחדש הגנה כל שעה וחצי של שהייה בשמש, הדבר יכול להיות מסובך במקרה של איפור יום. פתרון לכך הוא הגנה באבקה שניתנת לפיזור מעל איפור.

 

מוצרי מאג'יריי להגנה יומיומית:

PROTECTION PLUS SPF 30 פְּרוֹטֶקְשן פְּלוּס – תחליב הגנה עם אלוורה תמצית תה ירוק. התחליב מעניק לחות והגנה יומיומית לפנים ולגוף. מיועד לשמור על העור כנגד הקרינה המזיקה UVA/ UVB על מנת למנוע הזדקנות בטרם עת של העור. התחליב נספג בקלות על העור ומעניק לו מעטה משי חלק המשמש כמצע אידיאלי לאיפור וכן רכיבי לחות חיוניים.

LIFTING TONE BASE SPF 30 – ליפטינג קרם מעניק לחות וגוון אחיד, משפר גמישות, מחליק קמטוטים, מגן על העור בפני קרני השמש ונזקים סביבתיים אחרים. שימוש יומיומי בקרם מקנה לעור מראה חלק וצעיר. מרכיבים פעילים: שמן קיקיון, תמצית ארכובית וסויה, פילטרים טבעיים, ויטמין Sepilift®, E.

PEARL DAY CREAM SPF 25 – קרם הגנה פנינים. קרם פעיל להגנה, לחוח ומתיחת עור. מכיל תערובת עשירה של חומרים אנטיאוקסידנטיים, כמו ויטמין C בתוך ליפוזומים, תמציות פרי אסאי, תאי גזע של נבטי ברוקולי וטריפפטיד – 1. הקרם משקם מחסום אפידרמלי בעזרת ליפידים ביולוגיים ושמנים טבעיים, כמו כן קומפלקס NMF לוכד ושומר על מיום העור מירבית. פילטרים פיזיים מגינים מנזקי השמש וחוסמים מעל 90% מקרני UVA המזיקות, לפי התקן האוסטרלי. לאחר שימוש יומיומי העור נראה זוהר, רענן, מוצק וגמיש.

VITA PROTECTOR SPF 25 – ויטה קרם הגנה עם שמירה על מיקרוביום. תחליב קליל להגנה, שיקום ושמירה על מיקרוביום תקין של העור. מכיל מרכיבי שיקום העור, חומרים אנטיאוקסידנטיים ופוטופרוטקטורים עכשוויים. פילטרים יעילים המגנים מנזקי השמש וחוסמים מעל 90% מקרני UVA המזיקות, לפי התקן האוסטרלי. מתאים לעור רגיש במיוחד.

DAY PROTECT mineral powder SPF 25 – אבקת הגנה מינרלית. פודרה שקופה המיועדת להגנת העור מגורמים סביבתיים מזיקים. מכילה מיצוי צמחי מרפא ומסנני קרינה טבעיים. לא פוקקת את הנקבוביות ומאפשרת תפקוד רגיל של העור. מקנה גוון מט לעור, משאירה את העור מעט זוהר ומשי למגע.

EDELE BIO CREAM SPF +15 – אדל ביו-קרם לעור רגיל ומעורב. הקרם מכיל קומפלקס עשיר של רכיבים מן הטבע להזנה, ריכוך והגנת העור מפני נזקים סביבתיים, מגביר את האלסטיות של העור. שימוש מתמיד בקרם מסייע במניעת הזדקנות מוקדמת של העור ומותיר את העור חלק ומרוענן. מכיל מסנני קרינה פיזיקליים המגנים מפני קרני שמש וחוסמים מעל 90% מקרני UVA המזיקות, לפי התקן האוסטרלי.

ד"ר ג'ני שטיימן, נטורופתית – מומחית לטיפולים קוסמטיים, מנהלת מטודיסטית של מרכז לימודי MHC, מדריכה ראשית של חברת מאג'יריי, מורה מוסמכת מטעם משרד התמ"ת. מבוסס על כתבה של גב. אנה מרגולינה (ביולוגית, מומחית לחקר העור, מחברת ספרי לימוד לקוסמטיקאיות ורופאי עור) ובאישורה.